Sector
  • So
  • Vso
  • Cluster 4
Vakgebied
  • Bewegingsonderwijs
Leerplankundig thema
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
  • Betekenisvol leren
  • Vakdidactiek
  • Differentiatie

Bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen

3-7-2015
Van Berkel, M., Biesterbosch, S., Bertijn, K., Beverwijk, L., Bohle-Cornelissen, D., Groeneveld, J., ... Willemsen, E. (2011). Bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen. Zeist: Jan Luiting Fonds.
ISBN

078-90-72335-55-5

Deze publicatie is bestemd voor docenten werkzaam in het speciaal onderwijs (cluster 4-scholen), schoolleiders en vakdocenten. In het boek zijn dertien leerlijnen uitgewerkt. Voor iedere leerlijn zijn twee activiteiten beschreven voor klassen met leerlingen van ongeveer 13 jaar. Er is steeds een activiteit voor een ZMOK-klas waarin verschillende leerlingen zitten met uiteenlopende gedragsproblemen, en een activiteit voor een ASS-klas met leerlingen met verschillende vormen van autisme. Centraal staan de volgende vragen: welke bewegingsactiviteiten kunnen goed aangeboden worden aan 13-jarige leerlingen op cluster 4-scholen; wat zijn goede activiteiten voor heterogene ZMOK-klassen; wat zijn geschikte activiteiten voor ASS-leerlingen; hoe kun je de leerlingen begeleiden zodat ze beter gaan deelnemen aan de bewegingsactiviteiten? En hoe begeleid je de leerlingen op hun (problematisch) gedrag?